راه های جلوگیری از خستگی در زمان درس خواندن

راه های جلوگیری از خستگی در زمان درس خواندن

۱.از مطالعه ی بدون برنامه و نامنظم خودداری کنید.

حتی اگر قرار است که مدت زمان کوتاهی درس بخوانید، هدفی برای خود تعیین کنید و با برنامه ریزی درس بخوانید. ساعات مختلفی را برای مطالعه ی خود مشخص کنید. در دفتر برنامه ریزی خود یادداشت کنید که به عنوان مثال،  امروز قرار است درس زیست شناسی را مطالعه کنید.


۲.  یک برنامه ریزی مدون برای تمام کارهایتان مشخص کنید.

قرار نیست که حتما همه چیز طبق ساعت پیش برود. کارهای مختلفی که قرار است در طول روز انجام دهید، مثل خواب، مطالعه، ورزش و موارد دیگر را به گونه ای سر و سامان دهید که هر کاری در نظم و  آرامش  انجام شود. این کار انگیزه ی شما را دوچندان خواهد کرد.


3- در مکانی که خیلی گرم است درس نخوانید: 

دمای محیطی که در آن درس می خوانید را تنظیم کنید. اگر هوای اتاق مطالعه ی شما خیلی گرم باشد، در فصل زمستان خواب الوده خواهید شد. در نتیجه نمی توانید به خوبی گذشته درس بخوانید.


4- نشستن صحیح هنگام مطالعه: 

بدترین حالت درس خواندن، در حالت دراز کشیده یا خوابیده است. طبق نظر پزشکان و مشاوران، مغز در این حالت بین خواب و درس خواندن سردرگم می شود. درنتیجه کاهش تمرکز و فهم، نتیجه ای جز خواب آلودگی برای  دانش آموز یا دانشجو نخواهد داشت. پس سعی کنید هنگام مطالعه درست بنشینید تا ضریب یادگیری شما افزایش یابد.


۵. از پرخوری پرهیز کنید.

 طبیعی است که پرخوری، فرد را تنبل، سنگین و خواب آلود  کند. تاثیر پرخوری خصوصا در هنگام مطالعه و درس خواندن مشهود است.

اگر دلتان می خواهد که به خوبی درس بخوانید و هنگامی که کتاب به دست می گیرید خواب آلود نشوید، در حد نیاز بدنتان غذا بخورید. نه ببشتر و نه کمتر.


6- قدم بزنید: 

یکی از روش های موثر در کاهش کسالت و خواب آلودگی، پیاده روی می باشد. یکی از مزیت های قدم زدم در هوای پاک، کاهش خستگی و افرایش هوشیاری، تمرکز و انرژی می باشد.

اگر در نزدیکی شما پارکی وجود دارد، هرروز صبح به آنجا رفته و پیاده  روی کنید. ورزش کردن انرژی زیادی را به روح و جان  فرد تزریق می کند و خستگی اش را از تن بیرون می کند.

7- برای رفع خواب آلودگی مدتی کوتاه از فضای مطالعه بیرون بروید:

قرار گرفتن در معرض هوای پاک و رسیدن نور خورشید به پوست، انرژی را بیشتر می کند و باعث می شود که فرد با انرژی بیشتری درس بخواند.


8-  دوش با آب ولرم در رفع خواب آلودگی موثر است.

دوش گرفتن با آب سرد یا ولرم، خستگی، رخوت و خواب آلودگی را از تن بیرون می کند و حس شادابی و سر زندگی را در در روح و جان فرد بیدار می کند.


9- خواب کافی در شب :

بدترین انتخاب برای شب است. ممکن است با خودتان بگویید که آرامش و سکوت بیشتری در شب ها وجود دارد. داشتن حداقل ۶ ساعت خواب برای هر فرد الزامی است

 اما اگر دانش آموز  بیشتر از ۸ ساعت بخوابد، در طول روز کلافه و بی حوصله خواهد بود.


۱۰- فعالیت های بدنی کوتاه بین مطالعه فراموش نشود

از درس خواندن مداوم خودداری کنید. در هنگام مطالعه، هر چند دقیقه یکبار با انجام فعالیت های ورزشی مختصر به بدنتان آرامش بدهید